Un mesaj prea transparent

Dupa o saptamana extreme de incarcata si obositoare (acesta este si motivul pentru care nu am avut timp/dispozitie sa scriu pe blog), mi-am spus ieri seara ca un film bun poate sa ma relaxeze. Apoi a aparut dilema: ma uit la un film usurel si cretin, in care actiune nu exista si trebuie doar sa rad de la cap la coada, sau ma uit la un film mai serios? A doua variant parea mai buna, si am ales sa ma uit la The Hunting Party, al carui review l-am citit recent pe un blog. Nu mai tin minte care, asa ca imi cer scuze, dar pun un link aici daca imi amintesc.

Actiunea filmului mi s-a parut cam diluata, iar jocul actorilor a fost OK. Cred ca filmul este insa important ca mesaj. Nu sunt adeptul teoriilor conspirationiste, asa ca imi permit sa nu cad in simplismul concluziei de la finalul filmului, cum ca americanii pot sa ii prinda pe criminalii de razboi, dar nu vor, din motive mai mult sau mai putin obscure. Nici nu cred insa ca aceiasi americani se dau de ceasul mortii cautandu-i pe
Karadjici, pe bin Laden ori pe altii de teapa lor. Aurea mediocritas (calea de mijloc) se aplica si aici, dupa parerea mea. Cred ca situatia este studiata indeajuns pe teren de analisti politici si militari pentru a sti cand este oportuna capturarea unuia sau a altuia. Exista probabil un status-quo care trebuie mentinut, un echilibru care s-ar putea strica daca un lider local sau altul este capturat. Ar putea urma razbunari, represalii armate ori rafuieli interne.

Situatia din fosta Iugoslavie pare a se fi stabilizat acum, mai ramane doar Kosovo cu conflictele sale. Albanezii nu mai accepta suveranitatea sarba, isi declara independenta. Rusia se zburleste si zice ca nu va recunoaste niciodata independenta regiunii Kosovo. America si cea mai mare parte a Europei o vor recunoaste. Rusii o sa inchida robinetul la gaze acolo unde isi permit, nerecunoscand, sigur, ca o fac din considerente de politica externa. Situatia se va stabiliza la un moment dat. Sa ne aducem aminte de Transnistria, pe care nu o recunoaste nimeni in afara rusilor. Se intra acolo cu pasaport, au granite, au armata (a XIV-a, rusa), ii doare in cur de recunoasterea altora. Nu sunt membri in
ONU, in OSCE sau in alte organisme? Cat timp este langa ei Mama Rusia, nu ii intereseaza de nimic.

Filmul a inflamat destule spirite si a incins destule dispute pe net, dupa cum am vazut, dar pare facut pentru americanul simplu, pentru
average Joe, care vede situatia in doua culori: America - good, Others – bad. Mesajul este simplist, poate prea simplist pentru un subiect atat de mare.

0 comentarii:


 

Copyright Blogger Templates modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.