Între simplitate şi vedetism

Citesc astăzi despre Andrea Pininfarina, care a decedat într-un accident de circulaţie (via Zoso). Şi mai citesc că omul conducea un scuter Vespa, nu un Bentley, nu Q7 sau nu era într-o limuzină, cu şofer. Şi mă gândesc, din nou, că România suferă de prea mult vedetism, fiţele dau pe afară şi simplitatea este un cuvânt demult uitat.

Acum trei ani, când am fost in Anglia, un tip îmi spunea You see all those big 4 by 4 cars, driven by ladies whose head can bearly be seen, or driven by immigrants who can bearly afford the insurance. What's the use, a Wauxhall (varianta lor pentru OPEL) can get you there in the same way. A, mă gândeam eu, vorbeşte invidia, ce ştie el. Aşa, şi Dacia şi Ferrari sunt maşini, au patru roţi, au motor, deci sunt la fel. Teoretic. Nu şi practic însă. Timpul a trecut, am mai avut ocazia să vizitez şi alte ţări, să mai discut cu alţi oameni, m-am mai maturizat şi eu şi parcă acum înclin să îi dau dreptate lui Dolly (aşa îl chema pe tipul din UK). Îi dau dreptate cel puţin dintr-un punct de vedere: maşina nu e cea care trebuie să arate statutul social, banii pe care cineva îi are. Maşina nu aduce un plus de distincţie, nu eşti mai manierat dacă vei coborî din Q7 sau Porsche Cayenne. Primul exemplu în acest sens, Gigi Becali. Poate nu cel mai bun, având în vedere faptul că, totuşi, îşi conduce singur limuzina şi o mai îndreaptă cu ranga din când în când, dar e pentru mine un exemplu clar de parvenitism. Un Dinu Păturică modern. Sigur că e o onoare să fii lovit de un Jeep, poate că e chiar un sentiment mai plăcut decât să fii storcoşit de o Dacie şi în ultimele clipe te simţi mai norocos. Dar parcă vedetismul, nepăsarea şi comportarea tipică de moşier pe plantaţie au ajuns mult prea deranjante.

Maşina e doar unul din componentele fiţoşagului de la noi. Pe lângă asta, trebuie, în mod evident, o casă neapărat în Pipera, trebuie schimbate femeile paraşutele din showbiz la fel ca şi şosetele (adică atunci când una e murdară şi uzată trebuie cumpărată alta) şi alte şi alte lucruri care contribuie la dezvăluirea, cu ostentaţie şi nesimţire, statului social superior.

0 comentarii:


 

Copyright Blogger Templates modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.